Zákaznická podpora:722 702 122info@p-t.store

Test Fyne Audio F303 na Hi-Fi Voice!

Skotští Fyne Audio navazují svým katalogem na tvorbu značky Tannoy, což je logické, když celou firmu tvoří bývalí zaměstnanci právě této legendární značky. Na to, že značka je na trhu ještě pořád velmi novým hráčem, stihla rozšířit svou nabídku na čtyři řady a sérii subwooferů - to není za několik málo let existence špatné. Se základní sérií F300 míří firma na zájemce o dostupné audio - i s vrcholným sloupkem F303 se tu totiž nabídka vejde pod hranici 20 000,- Kč.

F303 jsou na pohled konzervativně tvarované sloupky střední velikosti i váhy - mají na výšku 96,2 cm, do šířky 19 cm a do hloubky 27,1 cm, přičemž jejich váha činí 14,6 kg. Pravoúhlé kabinety z MDF jsou ozdobené vkusně vypadajícím vinylem a posazené na dvou příčných "nosnících" s integrovanými hroty.

Na čelní stěně je vidět tři měniče v D´Appolito rozložení, černý lesklý obdélník rámuje veprostřed uloženou polyesterovou kopulku tweeteru s průměrem 2,5 cm. Nad ní a pod ní jsou dva identické středobasy se stříbřitými membránami o průměru 15 cm a výraznými fázovými nástavci, aby se plně využila šířka ozvučnic, tak jsou koše na krajích "useknuté". Membrány jsou vyrobeny z kombinace vícera vláknitých materiálů.

2019 04 30 TST Fyne Audio F303 2

Zadní strana hostí jen klasické "oko" bassreflexového nátrubku a vaničku s dvěma sadami reproduktorových terminálů.

Dvoupásmové F303 dělí výhybka druhého a třetího řádu na hranici 3 200 Hz, přičemž výrobce u nich udává mimořádně velký frekvenční rozsah 32 - 28 000 Hz (-6 dB s tím, že jde o "typickou odezvu v místnosti"). Jmenovitá impedance činí 8 ohm a charakteristická citlivost 91 dB / 2,83 V / m patří k těm vyšším.

2019 04 30 TST Fyne Audio F303 3

Fyne Audio F303 jsme měli možnost poslouchat v akusticky upraveném prostoru dovozce, kde hrály primárně s Creek Evolution 100A a Creek Evolution 100CD, ale také s Creek Evolution 100P nebo třeba poněkud předimenzovaným setem Burmester 089 / 911 MK3. Vždy tu pak byly kabely Nordost Tyr 2 a Frey, stejně jako v podstatě kompletní napájecí příslušenství QRT nebo zemnící jednotka QKore 6. Srovnávali jsme s celým portfoliem Fyne Audio - modely F501, F502, F503 nebo F702, ale také s KEF R3, KEF R7 nebo KEF Reference 5.

Pusťte si mocnou basovou linku v "Nu Nu" Avishai Cohena ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) a zjistíte, že F303 se snaží spíše o kontrolu, než plnost a mocnost, že se snaží o svižnější bas, spíše než o takový ten rozkmitávající podlahu pod vámi. Artikulace a pevnost tónů ale není špatná s ohledem na kategorii a nemáte pocit, že by zvuk byl v basovém pásmu nějak dutý nebo chudý. Není to zvuk pro toho, kdo má rád dominantní bas, nicméně v menších místnostech ho bude akorát, případně můžete trochu sušší charakteristiku "doladit" šťavnatějším zesilovačem.

2019 04 30 TST Fyne Audio F303 4

Střední pásmo je pak férově čisté, pokud chcete dosáhnout optimální otevřenosti, při níž se vokály zpěváků z The Singers Unlimited v jejich "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) usadí na správných úrovních a místech, pak musíte hrát zhruba na střední úrovni. Zvuk je i tady maličko tenčí, nicméně snaživě utažený a uspořádaný, snaží se najít cestu k co nejlepší čitelnosti a konkrétnosti, aniž by ale obětoval takovou tu dopřednou živost. Není to audiofilsky jemné a decentní, spíše živěji a našlápnutěji naladěné. Ve správné kombinaci ale F303 v rámci své třídy rozhodně fungují.

Přes onu jistou dopřednost pak na nejvyšších frekvencích nedochází k ukřičenosti, ani u poměrně jasného a jadrného zvuku vibrafonu v "Children´s Song" Garyho Burtona ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057). Je to i tady trochu přímočařejší a tenčí zvuk, nemá takovou tu delikátní audiofilskou jemnost, spíše tak na branku, ale opět - v rámci své kategorie funguje, nabízí důstojnou čistotu a svou živější a energičtější charakteristikou umí upoutat.

2019 04 30 TST Fyne Audio F303 5

Živelnější přednes pak zvládne předat i pocit z energické "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384). Není to samozřejmě stále takový ten plnotučný zvuk, který by vás zabalil, je to spíše tenčí, ale úderný přednes. Nebudete mít pocit, že se přívalem dynamiky rozpadá konstrukce podlahy pod vámi, ale dynamická špička o sobě už vědět dá tak, jak hi-fi standardy vyžadují.

To samé by se dalo říci i o prokreslení a detailnosti, třeba ve "Feeling yourself disintegrate" v podání The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644), kde panuje pořádek hodný dané cenové kategorie a zvuk, který se nebojí prosadit vám nabídne výrazný přednes, který možná není nějak zásadně analytický, ale opět - v rámci své kategorie odpovídá solidnímu standardu a jeho živost je hlavní předností, která zaujme.

2019 04 30 TST Fyne Audio F303 6

Taktéž hudební scéna v "Ruby, My Dear" Thelonia Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) byla už podaná v solidním hi-fi standardu. Šířka je definovaná roztečí reprosoustav a přes lehký pocit zřetelného těžiště v centru scény je tu slušná čistota a slušný pocit kontrolovaného pravolevého rozložení.

Ani přes vší přímost pak naštěstí živý charakter F303 neznamená, že byste se měli bát ostřejších nahrávek, jako je "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778). Možná v kombinaci s nějakou ostřejší elektronikou se dostanete na hranu, ale během našeho poslechu se Fyne Audio za hranu příjemnosti nedostaly, byť živelné být rozhodně umí.

2019 04 30 TST Fyne Audio F303 15

Jeden ze základních modelů ještě novotou vonící značky přijde vhod všem těm, kteří hledají dobře zaplatitelný sloupek, který není úplně malý, je energický a má rozhodný tah na branku a přitom všem v uměřeném designu nezabere zase tolik prostoru, aby se nevešel do běžných obývacích pokojů. Ačkoliv byste se měli vyhnout kombinaci s ostřejší elektronikou, pokud máte rádi živost a chcete něco, co se nekomplikovaně rozehrává, mohou být F303 jedním z možných řešení.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose tweeteru a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, nadstandardním zatlumením velkým množstvím absorpčních i difuzních prvků Sonitus Acoustic. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny co nejdále od stěn.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2019 04 30 TST Fyne Audio F303 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Tak jako drtivá většina výrobků Tannoy, tak ani Fyne Audio nejsou příliš "měřící" reproustavy a konstruktéři hledají něco jiného, než ideálně rovnou křivku frekvenční odpovědi. Proto i u F303 vidíte poněkud překvapivé zdůraznění v pásmu kolem 200 Hz nebo naopak propad u 6 000 Hz. Na druhou stranu lze vypozorovat, že F303 zvládnou reálných 45 Hz nebo třeba to, že i pod úhlem si udržují nepříliš změněnou charakteristiku.

2019 04 30 TST Fyne Audio F303 m2

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Impedance působí velmi spořádaně, bassreflex by mohl podle sedla být naladěn někde kolem 40 Hz a celý průběh křivky se drží nad úrovní 5 ohm, čímž budou F303 "bezpečné" i pro levnější elektroniku. Na 180 Hz je patrný náznak drobné rezonance, jinak je ale křivka čistá a spojitá. Elektrická fáze se pak drží v mimořádně rozumném rozptylu, je prostá prudkých změn a tím víc budou F303 vhodné pro prakticky jakýkoliv zesilovač.

2019 04 30 TST Fyne Audio F303 m3

Waterfall

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

KLADY

+ živý zvuk

+ snadno se rozehrají

+ celková zřetelnost přednesu

+ umí naplnit místnost

ZÁPORY

- nehodí se k ostřejší elektronice

Originál recenze vyšel na webu Hi-Fi Voice.com


Autor: Daniel Březina

Zdroj: online magazín Hi-Fi Voice